استفاده ازن در صنعت نساجی

کاربردهای ازن در صنعت نساجی

ازن دو نوع کاربرداساسی  در صنعت نساجی دارد. که عبارتند از:

  • برنامه در فاز گاز
  • کاربرد در فاز آبی

برای فرآیندهای مرطوب ، ازن آبی نسبت به ازن گازی کاربردی تر است زیرا اصل کار دستگاه های تمام کننده برای محلول مناسب است. استفاده از ازن گازی به دلیل سلامتی و راحتی در کار ، به دستگاههای مخصوص ضد هوا احتیاج دارد.

فاز گاز: نیمه عمر ازن گازی بیشتر از ازن آبی است. بنابراین ، به آرامی تجزیه می شود . ازن گازی به راحتی تحت تأثیر کاتالیزور قرار می گیرد. نور ، ماده آلی کمیاب ، اکسیدهای نیتروژن ، بخار جیوه و پراکسیدها به عنوان کاتالیزور کاتالیز همگن عمل می کنند. فلزات و اکسیدهای فلزی کاتالیزوری برای کاتالیز ناهمگن هستند. اگر تأثیر کاتالیزور روی مخلوط وجود نداشته باشد ، پایدار خواهد بود. بسترهای جامد متخلخل می توانند ازن گازی را جذب کنند . منسوجات نمونه بسترهای متخلخل  هستند.

فاز آبی: حلالیت ازن در آب از اکسیژن بهتر است . با این حال ، ازن نسبتاً در آب حل می شود. حلالیت ازن به فشار ، دما و قدرت یونی بستگی دارد . جابجایی کارآمد ازن به محلول نیاز به پراکندگی ازن گازی در حباب های کوچک دارد.

پارامترهای مؤثر بر میزان انتقال جرم فیزیکی ازن به آب عبارتند از:

  • غلظت ازن گازی
  • درجه حرارت
  • فشار
  • ترکیب محلول (pH ، استحکام یونی ، مواد واکنش پذیر)
  • پراکندگی گاز
  • تلاطم
  • نوع کنتاکتور

اخیراً ، مطالعات علمی در مورد استفاده ازن در ساخت منسوجات بسیار رایج است. اما استفاده ازن در ساخت منسوجات در عمل مرسوم نیست. این تنها از نظر تجارتی در شستشوی جین و پوشاک متداول است. بنابراین ، استفاده از ازون در شستشوی جین به عنوان ویژه ای مورد بحث قرار می گیرد. عناوین دیگر براساس انواع فیبر است.

استفاده از ازن در شستشوی جین :
پوشاک جین بسیار محبوب است و مورد علاقه افراد در هر سنی ، کلاس و جنس قرار می گیرد. بسته به اثر مورد نظر ، پوشاک جین با مواد مختلف درمان می شود. بسیاری از تکنیک های پردازش خشک و مرطوب برای جلوه های مورد نظر استفاده می شود . فرآیندهای مرطوب در شستشوی جین سازگار با محیط زیست نیستند. مصرف زیاد آب و انرژی ، مقدار زیادی فاضلاب و زباله های جامد مانند سنگهای قیر ، معمولاً در محیط شستشوی جین مشکل زیست محیطی هستند  ،  هیپوکلریت سدیم یک ماده سفیدکننده بسیار متداول در شستشوی جین است. به خصوص AOX (ترکیبات آلی هالوژنه قابل جذب) مهمترین مشکل زیست محیطی هستند. بنابراین ، فناوری های سفید کننده بدون کلر راه حل خوبی برای AOX است. اوزوناسیون یک روش سفید کننده جایگزین است . ازن فرایند ساده و “سبز” است زیرا به بخار و آب احتیاج ندارد. بنابراین ، باعث کاهش چشمگیر زمان فرآیند ، مصرف آب ، مواد شیمیایی و انرژی و مقدار فاضلاب می شود. ازن به دلیل پتانسیل اکسیداسیون زیاد نیلی و سایر رنگها را تجزیه می کند. علاوه بر شستشوی جین ، به طور کلی برای درمان سایر منسوجات مانند تی شرت ، پیراهن ،و سایش  کاربرد دارد.  ازن تولید شده در تجهیزات می تواند از نظر تجاری اثر سفید کننده ایجاد کند. مانند ماشین لباسشویی بدون آب برای محو شدن رنگ است . و ازن به طور کلی بر روی تمام پوشاک در این دستگاه استفاده می شود.

پارامترهای موثر بر سفید شدن ازن خشک و مرطوب پارچه جین مورد بررسی قرار گرفته شده حاکی از این است که تأثیر W.P.A. در مورد بازده سفید کننده نیز با نتایج Ozdemir سازگار است. فیلم آب سطح پارچه را پوشانده و تورم فیبرها حاصل می شود. سپس ، ازن می تواند به الیاف نفوذ کند و راندمان سفید کننده روی جین مرطوب ایجاد کند که بهتر از جین خشک است.

 اکسیداسیون سطح سلولز توسط گاز ازن :

تأثیر اوزوناسیون بر عملکرد مونومر فلوروکربن بر روی پنبهنشان میدهد که ازن ، بازده فلوروکربن موجود در پنبه به طرز چشمگیری با کاری قبل از پیوند فلورمومتر بهبود می یابد. تست زاویه تماس و مشخصات میکروسکوپی نشان می دهد که زاویه تماس به دلیل بهره وری بالاتر پلیمر دافع آب روی پنبه افزایش می یابد .

رطوبت ساز سونوگرافی ازن برای سفید کردن پارچه پنبه قبل از رنگ آمیزی پارچه های رنگ شده طبیعی نیز مناسب است. حتی اگر هیچ ماده مخلوط کننده ای در رنگرزی طبیعی مورد استفاده قرار نگیرد ،

پارچه های نخی قبل از رنگ آمیزی طبیعی بدون مورتان توسط گاز ازن و سونوگرافی درمان می شوند . رنگهای طبیعی به صورت ساده ، برای پیش درمانی پنبه قبل از رنگ آمیزی طبیعی و بدون ماده مخدر استفاده می شود.

 استفاده از ازن ایجاد یک روش رنگ آمیزی طبیعی جایگزین بدون مواد جوش دهنده است:

  • پس از فرآیند رنگرزی و شستشو ، استفاده از گاز ازن بر روی پارچه های رنگ شده ، که مرطوب هستند.
  • قبل از فرآیند شستشو ، استفاده از آب تازه و سرد از طریق گاز ازن در پارچه های رنگی انجام شود.
  • پس از رنگرزی ، استفاده از آب تازه و سرد از طریق گاز ازن به پارچه های رنگی انجام شود. سپس ، شستشوی پارچه های درمان شده را انجام دهید.

روشهای مختلف استفاده ازن به دلیل ساختار شیمیایی رنگهای طبیعی سایه ها و اثرات مختلفی را نشان می دهد. بطور کلی ، تمام نمونه های رنگ شده بجز چسبندگی نور ، ثبات بالایی دارند. ازن مستقیم نمونه های رنگ شده مرطوب مقادیر سفتی مالش را بهبود می بخشد.

 اثر درمان ازن ناشی از پلاسمادر محو شدن رنگ پارچه پنبه :

  • براساس نتایج بدست آمده ، با افزایش زمان اوزونیت ، اثر محو شدن رنگ افزایش می یابد و نسبت هوا در محو شدن رنگ اثر قابل توجهی دارد. سطح رنگی پارچه های تحت درمان با ازن بسیار عالی است.
  • پارامترها زمان اوزوناسیون و نوع رنگها واکنشی هستند که طولانی ترین زمان اوزوناسیون بهترین نتیجه را از بین می برد.

 ازن برای چاپ تخلیه پنبه رنگی واکنش پذیر :

  •  استفاده از گاز ازن به جای ماده احیا کننده و سود سوز آور در چاپ تخلیه است. دبی رنگ در سرعت بالاتر جریان گاز و زمان طولانی تر ازن افزایش می یابد. طبق نتایج بدست آمده می توان از گاز ازن برای چاپ تخلیه استفاده کرد.
  •  پارچه های کتان در دو مرحله سفید می شوند. ابتدا پارچه کتانی توسط اوزون درمان می شود. سپس توسط پراکسید هیدروژن سفید می شود.
  • در نتیجه مطالعه ، از بین تمام راه های سفید کننده ، بالاترین میزان سفیدی از ترکیب فرآیند سفید کننده پراکسید هیدروژن و فرآیند ازن زنی بدست می آید.

 ازن الیاف پروتئین :
یکی از مطالعات اولیه در مورد ازون پوشاک پشم است. دستیابی به پوشاک و پارچه مقاوم در برابر انقباض است. بنابراین ، پارچه های پشمی و پوشاک در کابین حاوی ازن قرارگرفتند . مشخص شد گردش بخار در اطراف لباس و پارچه برای واکنش سریع اجتناب ناپذیر است. ساخت پارچه برای درجه مطلوب مقاومت در برابر انقباض بسیار مهم است.فرایند ازن و بخار ازون راه حلی برای مشکل نمد پشم است .

پردازش مرطوب مواد نساجی مقدار زیادی برق ، سوخت و آب مصرف می کند. بنابراین ، انتشار گازهای گلخانه ای و پساب آلوده مشکل محیط زیست است. بیشتر دولت های جهان به تمام بخش های صنعتی حاوی تولید نساجی هشدار می دهند که در مورد آلودگی محیط زیست مراقب باشند. آلودگی محیط زیست در فرآیندهای مرطوب نساجی را می توان با چهار روش اصلی کاهش داد. آنها بهینه سازی فرآیند (کاهش در مصرف آب ، مصرف انرژی شیمیایی و از دست دادن زمان) ، استفاده از مواد شیمیایی زیست محیطی ، استفاده مجدد از آب و فن آوری های جدید مانند فناوری ازن و نانو مورد توجه صاحبان این صنایع شده است .

محیط تصفیه ازن پردازش مرطوب نساجی:

هدف از فرآیندهای مرطوب بهبود ظاهر ، بافت یا عملکرد یک ماده نساجی است. فرآیندهای مرطوب شامل فرایندهای آماده سازی ، رنگ آمیزی ، چاپ و اتمام است. فرآیندهای مرطوب استفاده از مواد شیمیایی ، مراحل تثبیت ، شستشو و خشک کردن را به طور کلی تشکیل می دهد.

صنعت رنگرزی و تکمیل نساجی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب است. از مقدار زیادی آب در کل عملیات پردازش استفاده می کند . بسیاری از مواد رنگ آمیزی ، مواد شیمیایی ، کمکی ها و غیره برای مواد نساجی در حمام های آب استفاده می شود. مشکلات زیست محیطی معمولاً با آلودگی آب در صنعت رنگرزی مرتبط است. فاضلاب صنایع نساجی گرم است ، بو و قوت دارد و رنگ آن توسط رنگ موها رنگ می شود ، که به عنوان بخشی از فرآیند رنگرزی و یا چاپ استفاده می شوند.

استفاده از ازن در صنعت نساجی عبارتند از:

  • استفاده از ازن اثرات مشکل آلودگی را در پردازش مرطوب پارچه ها کاهش می دهد
  •  باعث صرفه جویی در مصرف آب و انرژی می شود.
  • بهینه سازی فرآیند (صرفه جویی در مصرف آب و زمان در هر منطقه ممکن ، استفاده از مواد شیمیایی کمتری ، کار در دماهای پایین تر).
  • استفاده از مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست.
  • استفاده مجدد از آب.

استفاده از ازون به عنوان برخی از روشهای تولید اکولوژیک در پردازش مرطوب نساجی :

مولکول ازن باید به صورت “درجا” تولید شود زیرا این گاز بسیار واکنشی است و امکان ذخیره و انتقال به هر جای دیگر وجود ندارد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *