استفاده ازازن درسایر صنایع

سرد خانه ها و سالن های بسته بندی میوه و سبزیجات

طعم دلچسب تازگی و ماند گاری بیشتر مواد غذایی نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی وکشاورزی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در سطح جهان می باشد . یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی ، فساد آنهاست که عمدتاً به دلیل آلودگی از طریق میکروارگانیزم هاست .

 سردخانه های میوه وسبزیجات

نگهداری و افزایش طول عمر محصولات غذایی و کشاورزی دغدغه تولید کنندگان صنایع غذایی در سطح جهان می باشد . یکی از مشکلات نگهداری مواد غذایی، فساد آنهاست که عمدتا بدلیل آلودگی میکروارگانیزم هاست .
استفاده از گاز اٌزٌن، که قرنهاست بصورت طبیعی وظیفه کنترل آلودگی و ضدعفونی محیط زیست را به عهده دارد مورد توجه تولید کنندگان محصولات غذایی قرار گرفته است .با استفاده از اکسیژن فعال، در بخش سردخانه ها، میتوان نسبت به استریل کردن و ضد عفونی کردن سالنهای سردخانه اقدام کرد که علاوه بر ماندگاری بیشتر محصولات· موجب کاهش بار میکروبی و حفظ طعم و مزه گردد .
همچنین گاز اٌزٌن در سردخانه های نگهداری میوه موجب بلوکه شدن گاز اتیلن شده و مانع از رسیده شدن زود هنگام میوه میگردد .
آمار نشاندهنده این واقعیت است که با استفاده از اکسیژن فعال می توان ضایعات در بخش سردخانه های میوه را تا حدود ۸% کاهش داد.

مزایای استفاده ازازن درنگهداري سبزیجات و میوه ها 

  • افزایش ماندگاری (طول عمر) سبزیجات و میوه ها .
  • کاهش باکتریها، هاگها و قارچهای منتشر شده از طریق هوا .
  • کاهش باکتریها، هاگها و قارچهای منتشر شده از طریق آب .
  • کاهش میزان ضایعات مواد غذایی .
  •  از بین بردن کپکها، قارچها و تخم انگلها .
  • کاهش شرايط مناسب محیط رشد میکروارگانیزها .
  • عدم تغییر طعم و مزه رنگ و بو .
  • عدم جایگذاری مواد شیمیایی مضر .
  • افزایش اطمینان در تولید محصولات سالم، ایمن و بی خطر .

استفاده از گاز ازن ، که همواره به صورت طبیعی وظیفه کنترل آلودگی وضد عفونی محیط زیست را به عهده دارد مورد توجه تولید کنندگان محصولات غذایی قرار گرفته است.با استفاده از اکسیژن فعال در بخش سرد خانه ها، میتوان نسبت به استریل کردن و ضدعفونی کردن سالنهای سرد خانه اقدام کرد که علاوه بر ماندگاری بیشترمحصولات موجب کاهش بار میکروبی وحفظ رنگ، بو، طعم و مزه گرددهمچنین گاز ازن در سردخانه های نگهداری میوه موجب بلوکه شدن گاز اتیلن شده و مانع از رسیده شدن زود هنگام میوه می گردد .آمارنشان دهنده این واقعیت است که با استفاده ازگاز ازن می توان ضایعات دربخش سردخانه های میوه را تا حدود %۸ کاهش داد.

استفاده در غلات 
نگهداری محصولات غلات از باکتریها کلید است. بر طبق این مطالعه، تعداد باکتری ها به طور گسترده ای از چند صد تا گرم
به هزار نفر متغیر است. نان را می توان در معرض باکتری از هوا در حالی که خنک و / یا در حالی که بسته بندی مورد.
“سطح یک نان تازه پخته شده نان عملا از میکروارگانیسم های زنده محفوظ است، اما در طی خنک کاری و قبل از بسته

محصولات قنادی
در این مطالعه، محققان تأثیر تأثیر ازن بر روی محصولات قنادی قنادی و محصولات قنادی شکلات را مورد بررسی قرار
دادند. قالب برای هر دو دسته از محصولات قنادی شایع ترین نوع خرابکاری است.
باکتری ها تاثیرات متفاوتی در محصولات شیرینی دارند، زیرا حاوی مواد مختلف هستند. کپور، که یک بیماری قارچی
است، می تواند روی کیک تاثیر بگذارد. “اسپورهای این گونه ها می توانند در طول پخت، مقاومت در برابر دمای کیک را
داشته باشند، که از ۱۰۰ درجه سانتیگراد بالاتر نمی رود یا در خنک سازی آلوده می شود و اگر شرایط مناسب باشد، جوانه
زده و رشد می کند.”با توجه به رشد قالب، محصولات قنادی می تواند یک بوی شیرین یا یک طعم صابون ایجاد کند. از آنجایی که برخی از
اشکال قالب به گرما مقاوم هستند، برای حذف آلاینده ها باید از فرآیند دیگری استفاده شود. این میکروارگانیسم ها به
۳۰۰ ثانیه در ۵ درجه سانتیگراد استرلیزه شدند.

تاثیر استفاده از ازن در فرآیند تولید نشاسته
ازن یک اکسیدکننده قوی و عامل ضدمیکروبی با کاربردهای متعددی در صنایع غذایی است.جایگزین برای درمان حرارتی و یک ضدعفونی کننده در غذاها استفاده می شود. در این راستا استفاده از حرارت را به حداقل برساند. ازناسیون به عنوان یک فناوری سازگار با محیط زیست در توجه قرار گرفته است، چون هیچ باقیمانده ای در مواد غذایی به جای نمی گذارد و به سرعت به ماده بی خطر و سالم معرفی شد. GRAS در سال ۱۹۹۷ ازن به عنوان یک ماده نشاسته (بخشی جدایی ناپذیر از غلات و حبوبات) یکی از بیوپلیمرهای بسیار مهم است که به غذایی استفاده می شود. نشاسته بر بافت، ویسکوزیته، تشکیل ژل، چسبندگی، حفظ رطوبت، تشکیل سازی محصول تاثیر می گذارد. به همین دلیل عمدتا در سوپ، سس، تنقلات، محصولات نانوایی، محصولات گوشتی استفاده می شود. تنوع در اندازه و شکل گرانول نشاسته مربوط به منشاء نیروهای مختلف در مولکول، مولکول ها می توانند شکل طبیعی خود را تغییر دهند (اتصال،رنگ،چسبندگی،ساختار و ژلاتینه شدن) را اصلاح کنند.
عملکرد کم نشاسته اکسیدشده با توجه به تجزیه نشاسته و مقدار زیادی پساب در طول فرایند اکسیداسیون نشاسته با استفاده از مواد شیمیایی گزارش شده است. در این زمینه، ازن می تواند برای اکسیداسیون شیمیایی نشاسته به کار رود، به این دلیل که ازن قادر به واکنش با نشاسته حتی هیچ مشکل دفع فاضلاب است. علاوه بر این، هزینه ی پایین تصفیه و میزان بازیابی بالا از نشاسته با ازن است.نتایج تحقیقات بر روی فرایند ازناسیون نشاسته نشانگر آن است که استفاده از ازن منجر به نشاسته گندم در مقایسه با نشاسته طبیعی شده است، این افزایش ثبات پخت با افزایش زمان شود. همچنین ازناسیون نشاسته نتایجی مانند حصول گرانول های کامل بیشتر و با توانایی بیشتر در طول درمان حرارتی می باشد.ژلاتینه شدن نشاسته یک اختلال در نظم مولکولی درون گرانول است، که به معنی از دست دادن تبلور گرانول است، با اندازه گیری مقدار ژلاتیناسیون نشاسته با استفاده از گلوکز آمیلاز و تولوئیدین می شود نشاسته با قرار گرفتن در معرض ازن بیشتر ژلاتینه می شود.
رنگ نمونه نشاسته ازن دیده گندم می تواند رضایت مصرف کنندگان را با توجه به روشنی بالا، سفیدی ناشی از اکسیداسیون ازن تامین کند.در حضور آب می شود، مقدار PH یک ساعت ازناسیون نشاسته گندم و برنج باعث کاهش سریع نشاسته ازن دیده یک مزیت می تواند باشد که به دلیل ممانعت از رشد بسیاری از میکروارگانیسم ماندگاری محصولات نشاسته ای می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *