استفاده ازازن در بیمارستانها

بیمارستانها و مراکز مراقبت های بهداشتی می توانند ازمنابع متنوع آب استفاده کنند که برای مصارف عمومی نیاز به تصفیه و ضد عفونی دارند. اوزوناسیون ناخالصی های آلی را اکسیده می کند ، هرگونه رنگ و لکه را از بین می برد و به سرعت آب خام ویا اب آلوده را ضد عفونی می کند. مزیت بارز این است که ازن اضافی پس از درمان به اکسیژن طبیعی بازمیگردد و بدون اینکه ضرر وزیانی به محیط زیست وارد کند .

ميكروب كشي سريع و وسيع

قابليت اكسيداسيون ازن بالاتر ازهمه گندزداهای رایج مانند كلرومشتقات آن، پركلرين، آب ژاول و غیره می باشد. خصوصيات ميكروب كشي ازن بيانگر پتانسيل بالاي اكسيد اسيون آن مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه گند زدائي توسط ازن حاصل اثر مستقيم آن برباكتريها وتجزيه ديواره سلولي باكتريها مي باشدکه به فرایند زوال سلولي (cell lysing) معروف است. و از اين نظر با مكانيسم عمل كلر در فرايند گند زدائي متفاوت است. کلرفقط با نفوذ به داخل سلول، آنرا غیرفعال میکند وقادربه پاره کردن دیواره سلولی وازبین بردن آن نیست.با توجه به قدرت بالاي گند زدائي ازن در مقايسه با كلر وساير گندزداها ، زمان كمتري جهت تكميل فرايند گند زدائي نياز مي باشد. بررسي ها همچنين بيانگر توانائي بيشتر ازن در از بين بردن ويروسها در مقايسه با كلر مي باشد. در مقام مقايسه ازن بعنوان گندزدا ۲۵ بار قوي‌تر از اسيدهيپوكلرو (HOCl) و ۲۵۰۰ بار قوي‌تر از هيپوكلريت (OCl) و ۵۰۰۰ بار قوي‌تر از كلروآمين (NH2Cl) است. اين مسئله بوسيلة مقايسة ثابت‌هاي CT اندازه‌گيري مي‌شود كه عبارتست از غلظت و زمان لازم براي كشتن ۹۹٫۹% كل ميكروارگانيزم‌ها. ميزان ۰٫۴ppm از ازن در عرض ۴ دقيقه مي‌تواند هر باكتري، ويروس، قارچ و يا كپكي را نابود سازد. در اين ميان قابليت ازن در از بين بردن ويروس‌ها بسيار شگفت‌انگيز بوده و حتي در غلظت‌هاي باقي‌مانده بسيار پايين مي‌تواند ويروسهاي بيماري‌زا مثل هپاتيت را از بين ببرد. در مطالعات آزمايشگاهي ثابت شده فقط ۰٫۰۱۲ppm ازن در كمتر از ۱۰ ثانيه مي‌تواند تمام ويروسها را نابود كند.همچنين كپك‌ها نيز به آساني توسط ازن در آب كنترل مي‌گردند. كيست‌هاي Giardia و Cryptospoidium به سهولت توسط ازن كنترل مي‌شوند در حاليكه مقادير طبيعي كلر بر آنها بي‌اثر است.

استفاده ازن در امحاء زبالهای بیمارستانها

ازن بهترین راهکار برای امحاء زباله بیمارستانی میباشد .مشکل زباله های بیمارستانی آن است که با خود  :

  • آلودگی هایی را حمل می کنند که برای پرسنل دستگاهها فوق العاده خطرناک می باشد .
  • همگون نبوده و وجود مایعات درون زباله ها، وجامدات شامل فلزات ، و پلاستیک ، کاغذ و… یافت میشود.
  • باید پس از خروج از دستگاه امحاء زباله علاوه بر کاهش حجم آنها بتوان آلودگی ها را به صفر رسانده و با زباله های خانگی تیمار کرد .

عموماً روش هایی که برای امحاء زباله  پیش بینی شده است دارای سه تکنولوژی می باشد :

۱ . استفاده از بخار آب تحت فشار .
۲ . استفاده از یونیزاسیون و دستگاههای میکرو وایو .
۳ . استفاده از اکسید کننده ها .
از میان روشهای فوق کم خطرترین آنها دستگاههای اکسید کننده می باشد که تقریباً تمام عملیات بطور خودکار انجام می شود و اطمینان کامل وجود دارد که زباله ها بعد از خروج از دستگاه کاملاً عاری از هر گونه میکروارگانیسم زنده میباشد .  بطوریکه در این روش چنانچه فلزات سنگینی نیز در زباله وجود داشته باشد ، اکسید شده و بی خطر می گردد. عموماً اکسید کننده های مهمی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از اکسید اتیلن ، آب اکسیژنه  و ازن . از بین این سه اکسید کننده ، اکسید اتیلن برای پرسنل و محیط زیست خطرناک بوده و عملاً از سال ۲۰۰۵ از رده خارج شده است . اما ۲ اکسید کننده آب اکیسژنه و ازن نه تنها هیچ خطری ندارند بلکه  هیچ باقیمانده ایی را به محیط زیست رها نمی کنند .در نهایت میتوان به دلیل ارزان تر و راه اندازی آسان تر ازن این اکسید کننده را جهت استفاده در اولویت قرار داد و از طرف دیگر می توان برای بالا بردن  قدرت اکسید کنندگی از هر دو این ماده استفاده نمود.
ازن مولکولی است که از تجمیع مولکول اکسیژن با اتم اکسیژن حاصل  می شود و چنانچه اکسیژن را از یک میدان الکتریکی قوی عبور دهیم  مولکول اکسیژن شکسته شده و در نهایت تبدیل به اتم اکسیژن میگردد. اتم اکسیژن یا اکسیژن نوزاد بسیار فعال و ناپایدار است که سریعاً با  میکروارگانیسم ها و هرآنچه به عنوان آلودگی می شناسیم ترکیب شده  و آنها را اکسید می کند . در روش پیشنهادی این مجموعه دستگاه امحاء زباله کار خود را به شکل  زیر انجام می دهد :
ابتدا بوسیله دستگاه خردکن یا آسیاب تما زباله های بیمارستانی را به ابعاد تقریبی یک سانتیمتر در یک سانتیمتر تبدیل نموده و در ادامه به یک مخزن ختم می شود. آسیاب با داشتن دومحور که در جهت خلاف یکدیگر حرکت  می کنند با دندانه های پولادی تمام مواد از جمله کاغذ ، پلاستیک ، قطعات سخت و… را خرد نموده و از یک توری  عبور میدهد و قطعات بزرگتر تا زمان خرد شدن مناسب در آسیاب می مانند تا در نهایت از توری قابل عبور باشند. همانطور که ذکر شد محفظه مستقیماً به خروجی خردکن وصل بوده و کاملاً آب بندی می باشد و فقط یک خروجی نیز که برای خنثی کرده ازن اضافه تعبیه شده وجود دارد .
اکنون دستگاه تولید ازن را بر مبنای ظزفیت دستگاه ساخته و نصب می شود . این دستگاه با استفاده از اکسیژن موجود در هوا آن را از یک میدان الکتریکی عبور داده و سپس به همراه بخار به داخل محوطه زیر آسیاب رها می کند . عمل ضد عفونی بسته به نوع زباله ممکن است از چند دقیقه تا وغیره …..طول بکشد . بطوریکه هر چه میزان زباله های عفونی متراکم تر باشد دارای بار میکروبی بیشتری می باشند ، وباعث میشود زمان ازن زنی بیشتر شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *