استفاده ازن در صنعت داروسازی

کاربرد ازن در صنعت داروسازی

وجود اتاقهای  تمیز در صنعت داروسازی یک امر حیاتی بحساب میآید  به خصوص آماده سازی تولید آسپتیک و تولید مواد اولیه دارویی ،  برای کنترل هوای اتاق تولید مهم میباشد .وازطرفی  کنترل یا تعداد میکروارگانیسم ها ، هر دو برای تهیه یک ” تولید داروهای استریل با تمیز بودن هوا درمحیط نقش مهمی درتولید دارو مینماید .

بهره برداری آسان:

با توجه به نیازهای ضد عفونی و عقیم سازی و حجم فضایی محل تولید ،تعدادباکتری ها وزمان عقیم سازی نوع ژنراتور ازن و ظرفیت تولید ازن را تعیین میکند . هنگام عقیم سازی ، درگاه خروجی ازن مستقیماً در یک اتاق استریل یا سیستم HVAC قرار می گیرد و از این کنترلر به مدت ۲۴ ساعت می توان استفاده کرد.

خالص گائو جی:

استفاده از ازن برای ضد عفونی کننده  ، ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تاکاملا محیط را ضدعفونی بکند وهمچنین  ازن باقیمانده می تواند به تدریج به اکسیژن کاهش یابد ، در حالی که می تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد و محیط کار را بهینه کند. بنابراین ازن به عنوان “ضد عفونی کننده سبز” مورد استقبال قرار گرفته است.

عوارض جانبی بر روی دستگاه ها و تجهیزات:

ازن بر روی باکتری های پلانکتونی هوا که باعث از بین رفتن غلظت ازن می شوند ، بسیار کم است ، کلونی تسویه سطح (به جای بخار شیمیایی سنتی در ضد عفونی) فقط به ۱۵ الی ۱۰ پی پی ام ۱۵ppm نیاز دارد. غلظت ازن در هوا فقط ۱۰-۱۵ قطعه در میلیون است که ۵۰۰ از غلظت بخور شیمیایی است. با توجه به فرآیند عقیم سازی کوتاه ، استفاده صحیح از شرایط جسم برای تشکیل خوردگی کافی نیست ، که به ویژه در مورد آن نگران است.

موارد دیگر استفاده از ازن در صنعت داروسازی عبارتند از :

کارگاه و تجهیزات GMP

عقیم سازی سطح ظروف

عقیم سازی سیستم تهویه مطبوع مرکزی

اتاق ضد قفل و ضد عفونی کردن لباس کار

عقیم سازی تولید و فرآوری تصفیه آب

تهیه محلول ضد عفونی ازن با غلظت بالا

مواد شیمیایی و صنایع دارویی

آب یک عنصر مهم در عملیات تولید مواد شیمیایی است. لوازم سازگار و با کیفیت بالا برای طیف وسیعی از اهداف از جمله تولید ، پردازش مواد و سرمایش مورد نیاز است.ازن می تواند در هر صورت که یک عمل اکسید کننده مؤثر روی مواد طبیعی ، آلی ، معدنی ، بیولوژیکی ، گازی ، مایع یا جامد مورد نیاز باشد . ضد عفونی کردن (از بین بردن میکروب های بیماری زا در آب ، گاز ، تجهیزات ، بسته بندی و …) ، حذف آلاينده ها با افزايش تجزيه پذيري زيستي ، تجزيه پذيري ، كاهش COD ، از بين بردن VOC ها ، كاهش سميت ، تجزيه تركيبات خاص (از آب ، هوا ، سطح …) ، تبديل و خالص سازي محصولات (مواد شيميايي ، محصولات طبيعي) ، هدف درمان … .

وزن مولکولی: ۴۸،۰۰ گرم در مول
آنتالپی تشکیل: ۱۴۲،۱۲ kJ / mol
پتانسیل ردوکس استاندارد: +۲،۰۷۶ V
حلالیت در آب: ۱۳۷۰ میلی گرم در لیتر

در صنعت داروسازی از ازون برای ایجاد آب درجه دارویی استفاده می شود که هم برای تجهیزات تمیز کننده و هم برای تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. اضافه کردن ازن به آب به عنوان یک ضد عفونی کننده میکروبی عمل می کند که با باکتری ها ، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها واکنش نشان می دهد. این ماده جامد قابل جابجایی را از مواد معدنی محلول ایجاد می کند. ازن همچنین می تواند مواد شیمیایی خاصی را خنثی کرده ، سموم دفع آفات را حذف کرده و رنگ آن را از بین ببرد. هیچ مزه ، بو و از همه مهمتر برای صنعت داروسازی باقی نمی ماند و هیچ گونه مواد شیمیایی باقیمانده ای باقی نمی ماند. ازن پتانسیل اکسیداسیون بسیار بالایی دارد و به سرعت کار می کند ، تولید کنندگان داروسازی را قادر می سازد تا زمان خرابی و افزایش بهره وری را کاهش دهند.

در طی مراحل تولید دارویی ، ازن برای تصفیه آب درجه دارویی و همچنین آب برای تزریق استفاده می شود. از آنجا که آب تزریق ازن از طریق سیستم توزیع پخش می شود ، ضد عفونی کننده در مقایسه با سیستم تمیز کردن بخار معمولی بسیار مؤثر است.

طرح بندی سیستم :

سیستم های آب فرآیندی معمولی در صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی مخزن ذخیره آب را با حلقه چرخشی ترکیب می کنند تا آب را به ماشین آلات و برنامه های فرآیند توزیع کند. چنین سیستم هایی با توسعه بیوفیلم وفعالیت بیولوژی در دیواره های لوله و در مخزن ذخیره سازی میشوند. در حالیکه واحدهای ماوراء بنفش می توانند سطح باکتریها را در آب کنترل کنند ، باکتری هایی از جمله گونه سودوموناس به پیشرفت خود ادامه می دهند ، تولید بیوفیلم در کل سیستم و به خطر افتادن کیفیت آب. کنترل چنین بیوفیلم فقط با گردش یک ماده ضد عفونی کننده یا بیوسیستم در کل سیستم قابل دستیابی است. ازن یک روش تمیز کردن و درمان بیوکسل ایمن و مؤثر را فراهم می کند و جایگزین عقیم سازی حرارتی و فرآیندهای شیمیایی می شود که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته بودند.

عملکرد طبیعی :

تزریق ازن در حلقه چرخشی قبل از مخزن ذخیره سازی ، ضد عفونی مداوم مخزن و آب ذخیره شده را فراهم می کند. ازن قبل از اولین نقطه استفاده بر روی جریان خروجی از مخزن قرار می گیرد. درحقیقت تضمین می کند که ازن باقیمانده از بین می رود و آب استریل با کیفیت بالا تأمین می شود.تضمین کیفیت آب ثابت برای بسیاری از صنایع بسیار مهم است. اگر کیفیت آب ضعیف باشد ، تولید متضرر خواهد شد. ازجمله صنایع مواد غذایی ، مواد آرایشی ، نوشیدنی ، دارویی. از آنجا که باید آب با کیفیت داشته باشید یا محصول خوبی ارائه نمایند .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *