استفاده ازن در صنعت پرورش آبزیان ودامداری

کاربرد ازن در شیلات و آبزی پروری

اشرشیا کلی ، سالمونلا اینترتیدیس و لیستریا مونوسایتوژنز عامل بسیاری از بیماری‌های گزارش شده در محصولات غذایی از جمله فرآورده‌های شیلاتی است . بعضی از این آلودگی‌ها منجر به مرگ مصرف کنندگان نیز شده است .از سوی دیگر وجود پس‌ماند بعضی از مواد شیمیایی مصرفی در آبزی‌پروری نظیر مالاشیت گرین، نگرانی های زیادی را در کشورهای مختلف به وجود آورده است . این نگرانی‌ها آنقدر جدی است که سازمان فائو (FAO) به عنوان مرجع امنیت غذا در جهان ، آموزش استفاده از روش های صحیح آبزی‌پروری (GAP) و کاربرد جایگزین های این مواد را در دستور کار خود قرار داده است .در ایالات متحده‌ی آمریکا با تایید استفاده از اوزون در صنایع غذایی و آبزی‌پروری توسط اداره‌ی غذا و داروی این کشور (FDA) کاربرد این ماده را به عنوان عامل ضد میکروبی در فرآورش ، انبارش و نگه داشت مواد غذایی و دریایی و نیز تکثیر و پرورش آبزیان گسترش داده است . استفاده از این ماده در صنایع غذایی و شیلاتی کشورهای ژاپن ، استرالیا، فرانسه و سایر کشورهای پیشرفته در صنعت غذا و آبزی‌پروری نیز مجاز اعلام شده است .

ازن نخستین بار در دهه ی ۱۹۲۰ برای کم کردن بارمیکروبی محصولات شیلاتی و بهبود وضعیت ایمنی این فرآورده‌ها استفاده شد . در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های انجام شده در الکترونیک و فن‌آوری تولید ازن، باعث ابداع نسل جدید دستگاه‌های فشرده و کم حجم تولید ازن و استفاده ی بیش‌تر از این ماده شده است .

نابودی میکروارگانیسم های بیماریزا نظیر اسپور باکتری‌ها ، کیست‌ها و ویروس‌ها بدون نیاز به زمان طولانی ازامتیازهای ازن است. مواد آلی مانند یک سپر ازن را خنثی کرده و از باکتری‌ها حفاظت می‌کند . از این رو برای نابودی میکروارگانیسم‌های احاطه شده با مواد آلی ، نیاز به غلظت‌های بالاتری از ازن است . ازن۵۰ درصد قوی تر از کلر و نیز قوی‌ترین ماده‌ی اکسیدکننده برای نابودی میکروب‌ها است . بر خلاف سایر گندزداها ازن در سطوح و غذاها پسماندی نداشته و به واسطه‌ی ترکیب با مواد آلی و یا تجزیه‌ی طبیعی به اکسیژن تبدیل می‌شود . نیمه عمر ازن در مقایسه با دیگر گندزداها پایین است . آب حاوی ازن (محلول ازن ) قادر به گندزدایی سطوح ، تجهیزات و مواد خام است . در شکل گازی ، ازن به عنوان ماده‌ی نگهدارنده می‌تواند عمر ماندگاری محصول را افزایش دهد . ازن ماده‌ی اکسیدکننده‌ی قدرتمندی است و کاربردهای صنعتی زیادی دارد .

مزایای استفاده از گازازن به شرح زیر است :

۱. ازن را به آسانی و در محل مورد نیاز می‌توان تولید کرد

۲. ازن یکی از موثرترین مواد اکسیدکننده است

۳. ازن به سرعت به اکسیژن تبدیل شده و پس‌ماندی ندارد

۴. واکنش ازن با مواد هیچ نوع ماده‌ی سمی تولید نمی‌کند

۵. در مقایسه با سایر مواد گندزدا سرعت عمل بیشتری دارد

۶. ازن بر طیف گسترده‌یی از میکروارگانیسم ها تاثیر دارد

کاربرد ازن در صنایع شیلاتی دردهه‌های اخیرپیشرفت‌های انجام شده درالکترونیک وفن‌آوری تولیدازن،باعث ابداع نسل جدید دستگاه‌های فشرده و کم حجم تولید ازن و استفاده ی بیش‌تر از این ماده شده است . کاربردهای ازن در صنایع شیلاتی رامی‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد :

  • شستوشوی آبزیان چنانچه ماهی / میگو پس از صید/ برداشت با آب ازن زده شده شستوشو شود ماندگاری آن به دلیل کاهش بار میکروبی افزایش می یابد(افزایش زمان را ۵ روز ). کیفیت میکروبی آب دریایی که حاوی باکتری‌هایی نظیر باسیلوس (تایفوس) و باسیلوس (کولی) بوده است را با استفاده از ازن به کیفیت میکروبی آب آشامیدنی کاهش داده میشود. تماس آب حاوی ازن با سخت‌پوستان دریایی هیچ اثری بر طعم یا ظاهر آن‌ها ندارد .از این روبرای کم کردن بار آلودگی سخت‌پوستان دریایی از آب سرد شده‌ی حاوی ازن استفاده میشود استفاده از یخ حاوی ازن برای خنك‌سازی ماهی استفاده از یخی كه از آب ازن زده شده تولید شده است ضمن كاهش بار میكروبی باعث طولانی‌تر شدن زمان نگهداری ماهی / میگو می‌شود . مطالعه‌ی انجام شده در این خصوص حاكی از آن است كه استفاده از یخ حاوی ازن در كاهش شمارش كلی میكروب ها تاثیر بسیار زیادی دارد . تعداد كل باكتری ها بعد از ۱۲ روز نگهداری ماهی با یخ معمولی و یخ حاوی ازن به ترتیب ۲.۸۰۰.۰۰۰ و ۹۰.۰۰۰ شمارش شده است . چنانچه ماهی تازه در زیر یخ حاوی ازن نگهداری شود كیفیت خوراكی خود را به مدت ۱۲-۱۶ روز حفظ می‌كند . همچنین كیفیت ماهی تازه ای كه در یخ تولیدی از آب كلر زده شده نگهداری شده بود ، بعد از ۸ روز غیرقابل‌خوردن میباشد .ازن در خنک سازی و نگه داشتن ماهی سفید می تواند ماندگاری آن را ۵۰% افزایش دهد. گند زدایی سطوح و تجهیزات نشان داده است كه ازن ۵۰ درصد قوی‌تر ازكلردرنابودی میكروارگانیسم ها است و سرعت نابودی آن بیش از ۳ مرتبه است . استفاده از ازن سطح ایمنی محصول را در برابر باكتری‌های بیماریزا نظیر (ای کولای) افزایش می‌دهد .هنگام استفاده از ازن در نظافت و گند زدایی واحدهای فرآوری آبزیان اقدام‌های زیر را باید انجام داد :
  •  تمیزكردن سطوح وتجهیزات ازباقی مانده‌ی ماهی / میگو
  •  پاشیدن آب حاوی ازن به سطوح و تجهیزات بدون استفاده از دیگر مواد شیمیایی / گندزدا

تصفیه‌ فاضلاب واحدهای صنایع شیلاتی به خصوص واحدهایی كه در ‏فرآورش محصول از مقادیر زیادی آب استفاده می‌شود – مانند كارخانه‌های تولید سوریمی / كنسرو ماهی – دارای مقدار زیادی خون ، چربی ، پروتیین و غیره است. COD & BOD فاضلاب این كارخانه‌ها بسیار بالا است و برای كاهش آن ها اقدام‌های مناسبی را باید انجام دا د. ازن قادر است همراه با دیگر روش های فیزیكی و شیمیایی ، فاضلاب واحدهای صنایع شیلاتی را به راحتی تصفیه كند. كاربرد ازن در آبزی‌پروری ازن نقش مهمی در جلوگیری وحذف بیماری‌های ماهی در سامانه‌های پرورش آبزیان دارد . این ماده باعث گندزدایی و اكسایش آلاینده‌های موجود در آب می‌شود . ازن باعث نابودی ویروس‌ها ، باكتری‌ها، قارچ ها و پروتوزوآ می‌شود . این ماده در مقابله با استرپتوكوكوس‌های موجود در محیط پرورش اثر بسیار خوبی دارد. استفاده ازازن موجب افزایش رشد ماهی و كاهش استفاده از داروها و آنتی‌بیوتیكها در آبزی‌پروری می‌شود برای دست یابی به بالاترین حد بازماندگی در مراكز تكثیر ماهی / میگو آب ورودی باید تمیز و عاری از میكروارگانیسم ها و دیگر آلودگی‌ها باشد .ازن باعث سترون‌ سازی آب ورودی به هچری‌ها شده موجب افزایش درصد بازماندگی و حذف مواد شیمیایی برای آماده‌ سازی آب می‌شود . ازن همچنین می‌تواند مقدار اكسیژن حل شده در آب را افزایش دهد و در مقایسه با كلر كه برای حیات ماهی مشكل‌آفرین است مخاطره ای را در بر ندارد .در پرورش میگو ازن باعث حذف ویبریوهاكه عامل بیماری در پرورش میگو هستندمی‌شود . آب ازن زده شده‌ به آب دریا سبب سالم ماندن میگوی پرورشی می‌شود .استفاده از ۲۵ گرم ازن در كیلوگرم غذای ماهی موجب بهبود كیفیت آب ، كارایی بهتر فیلترها ، كاهش بیماری آبششی ماهی ، كاهش مرگ و میر و كم كردن نیازهای شیمیایی برای كنترل آلودگی در سامانه‌ی مدار بسته‌ی پرورش قزل‌آلا شده است . ازن جایگزین بسیار مناسبی برای مالاشیت گرین كه یك ماده‌ی شیمیایی غیر مجاز است می باشد. كاربرد ازن در آبزی پروری امتیازهای زیر را در بر دارد :

۱. بهبود كیفیت آب

۲. افزایش مقدار رشد

۳. كاهش بیماری‌ها و حذف مواد شیمیایی و داروها

۴. بی خطر بودن برای ماهی / میگو

۵. افزایش اكسیژن محلول در آب

۶. نابود كردن اجرام خارجی

۷. انعقاد اجرام كلوییدی ۱-۳۰ میكرون و جداسازی آن ها در بیوفیلترها

۸. جداسازی نیتریت در سامانه های مداربسته از طرق اكسایش آن

پرورش ماهیان گرمابی معمول ترین روش استفاده از آب رودخانه ها است و این در حالی است که رودخانه های امروزی مملو از آلودگی های محیطی به دلایل مختلف از قبیل تخلیه زباله ها در رودخانه و یا فاضلاب ها به رودخانه ها و … می باشد.بنابراین ضدعفونی نمودن آب یک امر پیشگیرانه و حیاتی است. دستگاه ازن ژنراتور بدون نیاز به مواد شیمیایی و هیچ گونه ماده اولیه ای و تنها به کمک هوا و جریان برق می تواند آب های ورودی استخر را ضدعفونی نماید ازن و درجه حرارت دمای آب در طول سال ،ماه و حتی در طول شبانه روز در حال تغییر است با توجه به این که ماهی ، آبزی خونسردی است دمای بدن آن با دمای آب اطراف تقریبا برابر است . به همین دلیل است که تغذیه و رشد و متابولیسم بدن تحت تاثیر دمای محیط قرار می گیرد از طرفی با افزایش دما ، نیاز ماهی به اکسیژن نیز افزایش می یابد که ازن علاوه بر ضدعفونی این را هم میسر می سازد استفاده از ازن به جای آب آهک برای ایجاد (پ. هاش) مناسب: (پ.هاش) خیلی زیاد یا پایین باعث آسیب به بافت های مختلف بدن به ویژه آبشش ها می شود .حداقل و حداکثر(پ.هاش) مورد قبول ۵٫۵ تا ۹ در نظر گرفته شده است. (پ.هاش) در بعداز ظهرها به حداکثر می رسد که با پاشیدن آب آهک در اوایل صبح از افزایش شدید (پ.هاش) در بعدازظهرها جلوگیری می کند و درهنگام طلوع آفتاب به حداقل می رسد. از بین بردن آمونیاک با ازن : افزایش(پ.هاش) آب خاصیت سمیت بعضی مواد از قبیل آمونیاک را افزایش می دهد که آمونیاک برای ماهی سمی و خطرناک است که برای پیشگیری از این رویداد باید (پ.هاش) آب به طور مرتب اندازه گیری شود.ازن راه حلی برای رفع آمونیاک است ، هرچه آب سخت تر باشد تغییرات (پ.هاش) آب کمتر است و مسمومیت ماهی با فلزاتی از قبیل سرب ،آهن و جیوه کاهش می یابد.

ازن و اکسیژن آب:

اکسیژن یکی از فاکتورهای مهم و اساسی برای سلامتی ماهی است . درماهیان گرمابی ، غلظت اکسیژن کمتر از یک میلی گرم درلیتراست و در صورتی که ادامه پیدا کند معمولا کشنده خواهد بود که این حالت بیشتر در روزهای گرم ، در شرایط استرس ، ضعیف بودن ماهی ها وشرایطی از این قبیل که ماهی به کمبود اکسیژن حساسیت بیشتری پیدا می کند بسیار خطرناک است .ازن پس از ضدعفونی به اکسیژن تبدیل می گردد و این در حالی است که با یک محاسبه دقیق حتی می توان از دستگاه اکسیژن ساز در کنار ازن برای افزایش اکسیژن آب استفاده کرد . معمولا تلفات در اوایل صبح یا در طول شب اتفاق می افتد .ماهی ها در محل ورود آب تجمع یافته ، به سطح آب آمده و هوا را می بلعند و در صورتی که این وضععیت ادامه پیدا کند بی حال شده و تلف می شوند ، بنابر این ازن زنی را می توان در اوایل صبح یا در طول شب افزایش داد . میتوان با ایجاد مخزن یا استخر به میزان قابل توجهی از آب را در طول روز استریل و ضدعفونی نمود که باعث افزایش اکسیژن خواهد بود. علاوه بر آن ازن پس از ضد عفونی به اکسیژن تبدیل می شود ، با این تفاوت که در آب ترکیب شده است. ماهیان سردابی در میان خانواده ی آزاد ماهیان ، ماهی قزل آلای رنگین کمان مناسب ترین گونه برای پرورش است ، چرا که تحمل آن در مقابل تغییر میزان دی اکسید کربن و اکسیژن از سایر گونه ها بیشتر است . اما با این شرایط این ماهی به آبزی پرتوقع مشهور است و نیاز به میزان اکسیژن بالایی در آب دارد . از طرفی مهم ترین منبع استفاده برای پرورش قزل آلا معمولا آب چاه رودخانه یا چشمه و نهر است . که در تمامی این موارد میزان آلودگی میکروبی گزارش می شود .( هر چند که در آب چشمه ها این میزان آلودگی کمتر از سایرین است ).مضاف برآن که برای پرورش قزل آلا و تامین این میزان اکسیژن آب، آبزی پرور به اجبار رو به پرت آب می آورد تا همواره اکسیژن کافی در دسترس ماهی قرار گیرد . یکی دیگر از مشکلات پرورش قزل آلا تمیز کردن تخم خزه و جلبکهایی است که در دیواره استخر و یا کف استخر رشد می کند که برای این منظور هر چند روز یکبار باید آب استخر را خالی و ماهیان را با سختی و تلفات فراوان جابه جا کرد ، که آن هم مستلزم هزینه و نیروی کار است. ازن در کمک به پرورش قزل آلا با استفاده از اکسیژن هوا ودستگاه اکسیژن ساز، بدون هیچگونه ماده اولیه ی دیگری تولید نمود . گاز ازن را می توان به راحتی در یک مخزن پلی اتیلن تزریق کرد و جریان آب ورودی به استخر را به داخل آن هدایت و عمل میکس کردن ازن با آب را انجام داد.سپس آب ازن دار شده پس از زمان کوتاه ۱۵ دقیقه کاملا استریل و ضدعفونی می شود و آب ورودی به استخر حاوی اکسیژن بسیاری می گردد و تمام میکروارگانیسم ها از قبیل ویروس ،قارچ، تخم خزه و جلبک و انگل کاملا از بین می رود ، حال می توان این آب پاک پر اکسیژن را به داخل استخر پرورش هدایت کنیم . با دستگاه ازن ژنراتور می توان آب در حال جریان استخر را به صورت یک چرخه درآورد و آن را بارها و بارها ضدعفونی کرده و از هدر روی آب در استخر جلوگیری نمود . درذیل برخی از نیاز های ماهی قزل آلا که به وسیله ازن فراهم می شود را متذکر شده ایم ،

  •  جلوگیری از تخلیه استخر جهت شستشو و از بین بردن جلبک ها
  • نرمال نگه داشتن (پ.هاش) آب
  •  گندزدایی و تصفیه آب استخرهای پرورش و تکثیر ماهی
  •  کمک به انعقاد و ته نشینی یا فیلتراسیون
  •  استفاده در سیستم های مدار بسته بجای استفاده از uv
  •  استفاده بهینه از آب استخر در صورت سیرکولاسیون آب
  •  کاهش بیماری های ماهی و cip استخرها
  •  اکسید آمونیاک و نیتریت مازاد
  • افزایش میزان اکسیژن محلول در آب

استفاده از ازن در صنعت مرغداری

موارد كاربرد ازن در صنعت مرغداری :

۱)  ضدعفونی آب مصرفی برای واكسيناسيون :

با ضدعفونی كردن آب با ازن با توجه به نيمه عمر کوتاه ازن پس از ۲۵ دقيقه  می توان واکسن های زنده را به آب افزود.

۲)  ضدعفونی سيستم آبرسانی در وقوع بيماری های همه گير قارچی و . . .

با استفاده از تزريق گاز ازن در منبع آب آشاميدنی و زمان ماند ازن می توان آبی عاری از هر گونه ميکروارگانيسم جهت مصارف آبرسانی و آشاميدنی بو جود آورد.

۳)   ضدعفونی و شستشوی سالن و تجهيزات مرغداری با آب ازن دار قبل از ضدعفونی با گاز ازن در پايان هر دوره:

در شستشو با آب ازن دار نيازی به شستشوی مجدد نبوده و باقی مانده ای جز اكسيژن نخواهد داشت.ضمن تاثير بر روی ميكرو ارگانيسم ها، می تواند انگل ها، تك ياخته ها، جلبک ها،  سخت پوستان و حتی كيست و اسپور را از بين ببرد.

۴)  ضدعفونی تخم مرغ ها در اتاق گاز با گاز ازن يا آب ازن دار:

تخم مرغ ها را بلافاصله پس از تخم گذاری در اتاق گاز با ضدعفونی كننده هايی چون پرمنگنات پتاسيم و فرمالدهيد ضدعفونی می كنند

۵)  اتاقک ضدعفونی مخصوص بازديد كنندگان و پرسنل مرغداری جايگزين مناسبی براي حوضچه های ضدعفونی :

اين اتاقک قابليت ضدعفونی كردن چکمه، دست، دستکش، لباس كار و سر و صورت بازديد كنندگان و کارگران را دارد. يكی از راه های نفوذ و گسترش آلودگی از بيرون به داخل فارم عدم كارايی حوضچه های ضدعفونی فعلی در جلوگيری از نفوذ آلودگی و عدم رعايت پرسنل و ساير افراد در عبور از اين حوضچه است .

۶)  شستشو و ضدعفونی اتاق های ستر و هچر با گاز ازن و آب ازن دار:

به دليل حساسيت بالای جوجه و نداشتن پر و ضعيف بودن آن، استفاده از ازن مطمئن ترين راه برای پيشگيری از وقوع بسياری از بيماری هاست.

۷) ضدعفونی آخر دوره ای سالن و تجهيزات با گاز ازن در غلظت های بالا :

ازن باقی مانده سموم آفت كش را از بين برده همچنين آمونياك را اكسيد و تبديل به تركيبات بی ضرر می كند. نيمه عمر ازن كوتاه و هيچ گونه عوارض نامطلوبی نداشته لذا خطری برای پرسنل و طيور ندارد.

۸) پكيج تصفيه و ضدعفونی هوای در حال گردش در سالن های مرغداری با گاز ازن بصورت آنلاين و با قابليت هوشمند  کنترل دما و رطوبت :

با اين سيستم ضمن از بين بردن گاز آمونياك و كاهش قابل توجهی در بار آلودگی، بستر و محيط ارتباط سالن با فضای بيرون قطع شده و يك سيستم بسته و سير كولار خواهيم داشت.

۹) حذف بوی آمونياک و انجام ميکروب زدايی و غبارگيری :

ازن اين قابليت را دارد که با خاصيت اکسيدکنندگی بالای خود عمليات تصفيه و بو زدايی را به طور کامل انجام دهد.

۱۰) ضدعفونی انبار دانه و خوراک مرغ :

گاز ازن می تواند علاوه بر اين که باعث افزايش ماندگاری محصولات انبار شده گردد، باعث نابودی حملات ناشی از موجودات موذی نيز شود.

استفاده ازن درکشتارگاههای دام وطیور

گوشت از جمله مواد غذايي است كه قابليت آلودگي آن بسيار زياد است. سطح خارجي گوشت به دليل وجود میکروارگانیزم های موجود در هوا و محیط سالنها به محض باز نمودن حيوان و عملیات برش، جابجایی وبسته بندي بسرعت آلود ه مي شود. مثلا به محض برش و چرخ كردن آلودگي هاي سطحي گوشت، به د اخل آن رسوخ مي کند و عملا میکروارگانیزمهادرلایه های د اخلی گوشت استقرار می يابند. شستشو و ضد عفوني لاشه هاي گاو، گوسفند مرغ و ...با توجه به آمار موجود در مورد مسمومیتهای غذایی محققان همواره راه های موثرتری را برای اطمینان از سلامت محصولات غذایی جستجو می کنند و ژنراتورهای ازن پس از آزمایشهای بسیار به علت کارآیی بالا و نصب آسان خود بر روی هر سیستمی  یکی از پر فروش ترین دستگاه های روز در دنیا می باشند.

در کشتارگاهها از این سیستم میتوان در چند بخش مختلف استفاده نمود.

الف ) ضد عفونی و استریل سطوح
ضد عفونی با اکسیژن فعال بصورت پیوسته، در حین کار بدون تخلیه مکان امکان پذیر است ودر نتیجه بطور مرتب میزان آلودگی در محیط کاهش می یابد . استفاده از این روش در مراحل مختلف ذبح، بسته بندی گوشت سبب کاهش آلودگی میکروبی و افزایش کیفیت و زمان ماندگاری آن میگردد. مانند:ضدعفونی دستکش و چکمه ها .
… ضدعفونی چرخهای انتقال دهنده نيرو .
اسپری دستی اکسیژن فعال برای ضد عفونی کردن دستکش، پیشبند، چکمه و تیغه های چاقو در حین کار .
ضد عفونی دستها با آب حاوی ازن
تصفیه و ضد عفونی آب باازن .
سیستم تزریق گاز ازن در هوای سیستم خنک کننده .
سیستم تزریق گاز ازن در هوا برای ضدعفونی هوای کارخانه .
تصفیه آب برج خنک کننده .
ضدعفونی ضایعات کشتارگاهی .

۱۰٫ضدعفونی گنداب ناشی از ذبح و نگهداری لاشه ها قبل از تخلیه به فاضلاب
ضد عفونی لاشه های گوشت .

ب) بـوزدایی

اکسیداسیون باتزریق گاز ازن یکی از راههای مدرن کنترل بو می باشد.

افزایش اطمینان در تولید گوشت سالم، ایمن و بی خطر .

کاهش محیط رشد میکروارگانیزمها و آلودگی ها .
کاهش هزینه های گرمایش .
و…cholera, salmonella, listerria, hepatitisمانند  تخریب سریع همه میکروارگانیزمهای بیماری زا  · .
کاهش بوهای نامطبوع .
استفاده از محل بدون نیاز به نگهداری مواد شیمیایی ضدعفونی کننده .
کاربری آسان .
نگهداری ارزان .
کاهش مصرف اب در کشتارگاه به دلیل برگشت اب .

ازن ساختمان مولکولهای بوزا را تخریب کرده و این امر موجب می شود تا کارگرها، از محیط کار بهتر و مناسب تری برخوردار شوند که در نتیجه توان توليد افزایش یافته و میانگین سود روزانه بیشتر میگردد . تزریق گاز ازن برای بوزدایی در هوا سبب ۲۰-۱۵% تقلیل نیاز تهویه هوا و صرفه جویی در هزینه گرمایش تا ۳۰ % و همچنین سبب کاهش بو در محوطه اطراف کشتارگاه می شود.
ج) ضدعفونی ابزارها، سالن ها و محوطه کشتارگاه
ضد عفونی با این روش باعث از بین رفتن طیف وسیعی از میکروبها مانند cholera,hepatitis,listeria …, می شود، برای کارآیی بیشتر بایستی سطوح را در دو مرحله شستشو داد در مرحله اول شستشو با آب حاوی اکسیژن فعال، برای رفع پسماندهاي آلي،كه محيط رشد مناسبي براي ميكروبها هستند ونيز ميكرو ارگانيزمهاي موجود در آن،در مرحله دوم شستشو براي رفع و از بین بردن بقایای میکروارگانیزمها و میکروبهای باقیمانده در سطح است .
کشت میکروبی برخی از وسایل و لوازم مورد استفاده مانند چاقو، دستکش، پیشبند و… نتایج بسیار مطلوبی را در ضد عفونی بااٌزٌن نشان داده است .
د) تصفیه و ضدعفونی فاضلاب کشتارگاهها
استفاده از تصفیه خانه های متداول، مشکلات زیادی از جمله وجود بوهای نامطبوع در محیط و تکثیر و رشد جانوران موذی از قبیل موش و حشرات را در بر دارد . در سیستم تصفیه باازن عمل اکسیداسیون شیمیایی به جای اکسیداسیون بیولوژیکی (لجن فعال ) انجام می شود (باافزايشCOD،كاهش BOD صورت گرفته،ودر نهايت منجر به حذف BOD ميگردد)
با این سیستم می توان در فضای محدودی، همزمان عمل پالایش و ضد عفونی راروی طیف

وسیعی از آلاینده های فاضلاب انجام داد . بگونه ای که هیچگونه مشکل بو، آلودگی ثانویه و بوجود آمدن حشرات نیز وجود نداشته باشد .

ه) مزایای استفاده از اٌزٌن در کشتارگاهها

لازم به ذکر است استفاده از اين سیستم در بخش کشتارگاهها، علاوه بر بالا بردن سطح بهداشتی کشتارگاهها، از انتقال آلودگی در بخش سرد کردن وشستشوی لاشه نیز جلوگیری به عمل می آید.

 عمل آوری و نگهداری گوشت قرمز و سفید

گوشت از جمله مواد غذایی است که قابلیت آلودگی آن بسیار زیاد است . سطح خارجی گوشت بدلیل وجود باکتریهای منتشر شونده توسط هوا و ذرات گرد و غبار به محض باز نمودن حیوان و دستکاری افرادی که در بریدن، بسته بندی و توزیع دخالت دارند، آلوده می شود.شستشو و ضدعفونی لاشه های گاو، گوسفند و… با آب حاوی گاز ازن باعث کاهش میکروبهای روی سطح پوست میشود . همچنین با شستشوی تیغه چاقوهای برش دهنده گوشت با آب حاوی گاز ازن از آلودگي بيشتر میکروبی، در قطعات برش خورده جلوگیری بعمل می آید .به محض برش و چرخ کردن، آلودگی های سطحی گوشت، به داخل آن رسوخ مینمایند و انواع باکتری ارگانوتروپیک organotrophic می توانند در آن استقرار یابند .
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و سازمان غذایی دارویی اروپا (ADEC) استفاده ازگاز ازن را به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در پروسه تولید و بسته بندی و حمل ونقل انواع مواد غذایی از جمله میوه، سبزی، گوشت قرمز، مرغ، ماهی و… را تصویب نمودند .سازمان دارو و غذای آمریکا در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۱ کاربرد گاز ازن را به عنوان یک ماده ضد باکتریایی در صنایعغذایی (شامل گوشت و مرغ ) تصویب نموده است. قابل ذکر است که استفاده از گاز ازن در صنایع غذایی و آبهای آشامیدنی در تاریخ ۸/۹/۱۳۸۲ به تائید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی (معاونت غذا و دارو) نیز رسیده است. اٌزٌن مطمئن ترین ماده ضدعفونی برای کشتن میکروبهاست و با شستشوی ماکیان (مرغ و خروس ) با آّب اٌزٌن دار، باکتریهای ذخیره شده روی آنها از بین میروند. ضمن اینکه هیچگونه ترکیب هالوژن دار تولید نمی شود.استفاده از ازن ژنراتور در صنایع گوشت ومرغ ژاپن سطح گسترده ای دارد واین نشان توان بالای ازن در صنعت دام وطیور میباشد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *