استفاده از ازن درمراکز آتش نشانیها

استفاده ازن در ترمیم آتش

گاز ازن بیشتر برای از بین بردن بو در لباس ناشی از باکتری و دود استفاده می شود. گاز ژنراتور ازن .کمی سنگین تر از هوا است . انتشار ازن به آن اجازه می دهد تا به سرعت در سرتاسر اتاق پخش شود. توصیه می شود یک فن کوچک در گردش در اتاق قرار دهید تا گاز به خوبی از بین برود و به خوبی نفوذ کند.اگرچه ازن بسیار قدرتمند است ، اما بسیار ناپایدار است و فوراً تجزیه می شود. نیمه عمر آن از چند ثانیه تا چند ساعت متغیر است. هنگامی که ازن با ترکیبات ارگانیک یا باکتریها در تماس باشد ، اتم اضافی اکسیژن با اکسیداسیون باعث کاهش آلودگی کننده می شود.

ازن تقریباً همه بوهای آلی ، به ویژه آنهایی که حاوی کربن به عنوان عنصر پایه آنها هستند ، خنثی می شود. این شامل تمام باکتری ها و گروه های قارچی و همچنین بوی دود ، پوسیدگی و پخت و پز می شود. ازن بر روی بوهای معدنی مانند آمونیاک ، فسفاتها ، نیتراتها ، سولفاتها ، کلریدها و غیره مؤثر نیست.

بوی ازن توسط اکثر افراد در سطح ۰٫۰۰۳ – ۰٫۰۱۵ ppm قابل تشخیص است و در ppm 0.15 برای اکثر مردم غیرقابل تحمل می شود. اجماع عمومی این است که وقتی می توانید گاز ازن را بو کنید ، استفاده ازن توسط OSHA ، آژانس ایمنی و بهداشت شغلی تنظیم شده است و مقرر کرده است که سطح مجاز ایمن یا ازن باقیمانده ۰٫۱ ppm به عنوان میانگین وزنی برای ۸ ساعت در روز است. قرار گرفتن در معرض بیش از حد ازن بر سیستم تنفسی ما تأثیر می گذارد. علائمی مانند چشمان آبکی ، سرفه ، سنگین سینه باعث می شود که گاز به حد بالایی رسیده باشد.

فواید استفاده از ازن برای کارهای ترمیم بوی بعدازآتش سوزی

مولکولهای بو دود که به تمام سطوح متخلخل نفوذ می کنند می توانند به طور دائم با گاز ازن خارج شوند.  ازن بر روی سرسخت ترین مولکول های بو ، یعنی پروتئین هم کارساز میباشد مانند بوهایی که با اجساد مرده و سایر اشکال  وجود دارد ، ازن پس از طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به اکسیژن طبیعی برمی گردد. با این حال ، علاوه بر تخلیه ، باید سایر اقدامات حفاظتی نیز رعایت شود. با توجه به ماهیت اکسید کننده آن ، ازن میتواند بوهای سوخته شده لاستیک و لاتکس طبیعی را از بین میبرد ، همچنین گاز ازن در طوبت سریعتر اکسیده می شود. همچنین در رطوبت نسبی بالا می تواند عملکرد آن را افزایش دهد.

نحوه حذف بوی دود پس از آتش سوزی :

آتش سوزی یکی از بدترین حوادثی است که می تواند برای یک خانه اتفاق بیفتد – این امر نه تنها مواد ساختاری و اقلام خانگی را به روشی سریع و غیر قابل برگشت از بین می برد بلکه منجر به تعدادی از خطرات مکمل (آسیب احتمالی آب به دلیل آتش سوزی) می شود. آلودگی دوده مضر ، میزان دود ناسالم و غیره. آتش سوزیهای کوچک و همچنان مدت ها پس از خاموش شدن شعله های آتش سوزی میتواند زندگی مرم را مختل نماید ویا به خطر بیندازند.

بوی دود سرسخت یکی از متداول ترین عواقب مخرب ناشی از آتش سوزی است – که معمولا مدت طولانی در خانه میماند ، کیفیت هوای محیط داخلی را به خطر می اندازد و خطرات سلامتی برای سرنشینان ساختمان ایجاد کند. بنابراین ، در یک حادثه ناگوار که دود خانه شما را تحت تأثیر قرار می دهد (خواه از آتش سوزی خانه باشد یا بخاطر آتش سوزی در نزدیکی) ، شما باید تمام اقدامات ممکن را انجام دهید تا سریع و مؤثر از بوی دود خلاص شوید.

نکات حذف بوی دود :

خلاص شدن از شر بوی دود کاملاً یک چالش است. هنگامی که دود آتش به داخل خانه نفوذ می کند ، ذرات ریز به تمام سطوح خانگی می چسبند و در انواع مواد متخلخل – فرش ، مبلمان ، پارچه ، کتاب و حتی رنگ تعبیه می شوند. از بین بردن آنها نیاز به تلاش فراوان و در بیشتر مواقع تجهیزات تخصصی تمیز کردن دارد.

آسیب دود:

چند روش مؤثر وجود دارد که می تواند تعداد ذرات دود را در یک منطقه آسیب دیده تا حد زیادی کاهش دهد ، اما اینکه آیا آنها برای بازگرداندن شرایط زندگی تازه و ایمن در خانه شما کافی خواهند بود ، بستگی به چند عامل دارد:

  • اندازه آتش – آتش سوزی های بزرگتر دود بیشتری ایجاد می کنند ، بنابراین بو دود حاصل از آن فراگیرتر و شدیدتر خواهد بود.
  • مدت زمان قرار گرفتن در معرض – هر چه منطقه در معرض دود قرار داشته باشد ، بوی دود عمیق تر میباشد.
  • انواع مواد سوخته – هنگام سوختن ، مواد مختلف بوهای متفاوتی ایجاد می کنند. بعضی از آنها راحت تر از بین می روند ، در حالی که برخی دیگر به راحتی ازبین نمیرود (مانند بوی سوختن مواد مصنوعی یا پلاستیک).

بنابراین ، آنچه شما باید هنگام برخورد با پیامدهای آتش سوزی انجام دهید این است که تمام روش های اثبات شده از بین بردن بو دود DIY را امتحان کنید و ببینید که آیا نتایج رضایت بخش است. اگر اینگونه نباشد (یا اگر وقت و انرژی لازم برای انجام این کار را ندارید) ، اولین گزینه عملی شما استفاده از گاز ازن برای این منظور میباشد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *